Volg eiwitdieetwijzer.nl via Facebook, Twitter of Google+ en maak kans op een gratis dieet!

Hoeveel eiwitten in een ei?

Hoeveel eiwitten in een ei? - 3.7 out of 5 based on 6 votes

Dit artikel is beslist een Must Read artikel op onze website. Natuurlijk gaat onze website voornamelijk over het eiwitdieet, en hebben we eigenlijk iets te lang gewacht met het plaatsen van dit (leuke) artikel. In dit artikel kom je bijna alles te weten over heel simpel….. ja wel het kippen ei.

Na een klein onderzoek (aan mijn kant) blijken mensen, het toch reuze interessant te vinden hoeveel eiwitten er in een kippen ei zouden zitten. En nu dat ik dit artikel aan het uit tikken ben, doe ik dat stiekem dan ook, met een lach van oor tot oor. Een artikel schrijven over een het kippen ei……. Oké even serieus. In dit artikel ga ik jou ook nog een bereidingsgeheim onthullen over het kippen ei. Dus lees snel even verder. Want het kippen ei is o zo reuze interessant!

Hoeveel eiwitten zitten er in een ei?

Het kippen ei is een zeer hoog eiwitrijk voedingsmiddel. Gemiddeld zitten er in een kippen ei namelijk 8 gram eiwitten. En als je het artikel “hoeveel eiwitten per dag” hebt gelezen, weet je dat je gemiddeld tussen 0.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht dagelijks nodig hebt. En als je een actief sporter bent, je dus ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsvet per dag nodig hebt.

Oké simpel reken sommetje je weegt 60 kilo a 1 gram eiwit is dus 60 gram eiwitten per dag. Dus zou je aan 6 - 8 eieren per dag genoeg hebben. Oké dit is een beetje teveel van het goede, ons advies is maximaal tussen de 2 – 4 eieren per dag. En is geheel afhankelijk of je een actief sporter bent of niet. En dien je de rest van de dagelijkse hoeveelheid eiwitten uit vlees, vis, noten en groenten te halen.

Geschiedenis van het ei.

Al eeuwen lang eten de mensen en dieren eieren. En dit is niet voor niets. Eieren zijn gewoon lekker en erg voedzaam. Zo zijn alle vogel eieren eetbaar voor de mens inclusief de schaal, dat veel calcium bevat. Maar het kippen ei, is voor de mens toch het ei wat het meest geconsumeerd wordt. Gemiddeld eten Nederlanders ongeveer 190 eieren op jaar basis. Dit kan natuurlijk ook meer of minder zijn, en is dan ook geheel afhankelijk van jouw voedingspatroon en wat jij zoal dagelijks eet.

Het ei wordt natuurlijk ook in veel voedingsmiddelen verwerkt, denk maar eens aan de wel bekende eierkoeken en mayonaise. Dus de kippen zijn zo gek nog niet, beetje respect voor de kippen dacht ik zo.

Voedingswaarden eieren.

Over de voedingswaarden valt ook veel te vertellen. Een kippen ei bevat niet alleen tussen de 7 – 8 gram eiwit. Maar is daarbij ook nog rijkelijk gevuld met fosfor, calcium, ijzer en kalium. Verder bevat het ei ook nog vitamines A, B1, B2, B6 en B12

Eieren bevatten ook veel cholesterol. Cholesterol is jaren lang tot moord wapen gebombardeerd, omdat het zou bijdragen aan hart en vaatziekten. In 2003 zijn wetenschappers er gelukkig achter gekomen dat een teveel aan cholesterol wel kan bijdragen aan hart en vaatziekten. Maar dat dit vooral had te maken met aanleg, en het teveel eten van verzadigde vetten.

Bereiding van eieren!

Het bereiden van eieren beperken wij vaak alleen tot het koken van eieren en het bakken ervan. Niet al te moeilijk natuurlijk, en in combinatie met heerlijke kruiden en of andere toepassingen. Is het kippen ei niet meer weg te denken uit de keuken en ons voedingspatroon.

Het eiwit van een kippen ei wordt ook veel gebruikt in de bakkerswereld. Wanneer je veel eiwitten split van het ei geel, en je dit gaat opkloppen word het eiwit stijf. Dit wordt vaak gebruikt in de bereiding van chocolade mousse en of schuimpjes.

Oké dan nu het geheim!

Vroeger in de top sport werden er vaak rauwe eieren gedronken. Omdat men van mening was dat dit beter zou zijn, en dat je zo dan meer of beter je eiwitten zou nuttigen. Dit is Helemaal fout.

Want wist je dat wanneer je een kippen ei kookt, het eiwit beter opneembaar word in het lichaam! Wanneer een kippen ei rauw is, dan heeft het ei een beschikbaarheid van 51%. En wanneer jij het kippen ei kookt, dan heeft het ei een beschikbaarheid van 91%. Wat betekent dat je dus de opname van eiwitten in het lichaam, twee keer kan versnellen door het ei te koken. Oh wat heb ik veel vieze gezichten gezien op de sportschool, toen zij rauwe eieren consumeerden.

Voordelen van het Kippen ei.

Het kippen ei bevat niet alleen veel eiwitten en zoals je al in dit artikel al hebt kunnen lezen, ook veel vitaminen en mineralen. Maar wist je dat het kippen ei ook nog eens 0 gram aan koolhydraten aan boord heeft. En door de samenstelling van het ei, je het honger gevoel vermindert, en zo dus langer een verzadigd gevoel zal hebben. Daarom is het kippen ei, en de eiwitten in vlees, vis, noten en groenten de basis van een gezond eiwitdieet. Waarmee je veel kan gaan afvallen. Daarom is het eiwitdieet zo'n succes!

Conclusie

Zo ik heb mijn ei gelegd (ik heb mijn plan verwezenlijkt) Wauw… wat een artikel over het kippen ei. Voor mij is het ei al langer een voedingsmiddel, dat voor mij heilig is. En ik hoop dan ook dat je na het lezen van dit artikel, de kip en het kippen ei, een klein beetje meer gaat waarderen. En je vanaf nu elke dag lekker van een paar heerlijke eieren gaat genieten.

Deel dit Artikel!

Vond je dit een nuttig en of informatief artikel? Deel hem dan via Facebook, Twitter of Google+. Onderaan dit artikel staan de deel/like buttons. Klik erop, en deel dit artikel met al je vrienden en kennissen. Alvast bedankt!

Laatst aangepast opvrijdag, 05 februari 2016 21:19
  • Beoordeel dit item
    (6 stemmen)
  • Gepubliceerd in Eiwitten
  • Lees 24524 keer
Meer in deze categorie: « Hoeveel Eiwitten per Dag!
Log in om reacties te plaatsen
terug naar boven