Volg eiwitdieetwijzer.nl via Facebook, Twitter of Google+ en maak kans op een gratis dieet!

Hoeveel Eiwitten per Dag!

Hoeveel Eiwitten per Dag! - 5.0 out of 5 based on 1 vote

Iedereen heeft eiwitten nodig! Maar hoeveel eiwitten per dag, zou je je kunnen afvragen! Het maakt namelijk niet uit of je groot of klein bent, elk mens heeft eiwitten nodig. Maar hoeveel eiwitten heeft u nou elke dag nodig? In dit artikel gaan we iets verder in, om te kijken hoeveel eiwitten we nu dagelijks nodig hebben. En geloof mij dit verschilt per persoon.

Allereerst is het fijn om te weten dat we echt in heel veel producten eiwitten kunnen terug vinden. En nu is het echt niet de bedoeling dat je nu op elke product dat je aanschaft gaat zitten kijken of er eiwitten in zitten. Want als je regulier eet, krijg je ze toch wel binnen.

Zoals al eerder besproken zijn eiwitten super belangrijk voor ons lichaam. In het artikel “wat zijn eiwitten” heb je al kunnen lezen dat er zowel dierlijke als plantaardige eiwitten bestaan. En dat de eiwitten de bouwstenen zijn voor ons lichaam. En hoeveel een gemiddeld mens nodig heeft aan eiwitten.

Een gemiddeld mens heeft namelijk 0.8 gram eiwit per kilo lichaamsvet per dag nodig. Dit betekent inhoudelijk, dat wanneer je 60 kilo weegt je dus 48 gram eiwitten per dag nodig hebt.

Maar wist je bijvoorbeeld ook dat kinderen meer eiwitten per dag nodig hebben?

Kinderen vanaf 1-13 jaar hebben gemiddeld 0.9 gram eiwit per kilo lichaamsvet per dag nodig. Dit heeft natuurlijk als reden dat zij dagelijks actiever door het leven gaan dan volwassenen. En hun energie level dus qua pieken op een dag vele malen hoger liggen, en ze zo dus meer verbranden.

Maar wat als je nu te weinig eiwitten per dag consumeert!

Gelukkig zal dit niet zo snel gebeuren en hoef je je dan ook helemaal niet druk om te maken wanneer je normaal eet. Maar wanneer je te weinig eiwitten op een dag zal consumeren, dan zal dit op ten duur te koste komen van je spieren. En zal je een afbraak krijgen in het spierweefsel. Op langer termijn kan dit zelfs betekenen dat je geen spierkracht meer ontwikkeld en een te lage weerstand.

Wat gebeurt er nu als we teveel eiwitten per dag gaan consumeren!

Vroeger mochten we maximaal twee eieren per dag eten, omdat ze toen dachten dat teveel aan eiwitten niet goed voor je zou zijn. Uit voorzorg is er berekent, dat je max ongeveer 25% per dag aan eiwitten kan gaan nuttigen. Uiteraard voor volwassen dan.

Wanneer je 0.8 gram eiwit per 1 kilo lichaamsvet aanhoudt. Zou dit betekenen dat je ongeveer op 9% zit. Waardoor je dus een enorme marge hebt op één dag. Je hoeft echt niet elke dag eiwitten te gaan tellen. Want dan ben je meer bezig met eiwitten dan bijvoorbeeld koolhydraten en calorieën.

Eiwitten om af te vallen.

Zoals je begrijpt zijn eiwitten erg belangrijk voor ons lichaam, en wanneer het om afvallen gaat zijn eiwitten ook erg handig. Eiwitten geven je langer een voldaan gevoel. Waardoor je minder snel honger krijgt. Dit is gelijk waarom het eiwitdieet, proteïne dieet en het koolhydraatarm dieet zo populair zijn. Bij het eiwitdieet worden dan ook vaak eiwitshakes ingezet, voor een langer verzadigd gevoel. Maar je hebt ook eiwit diëten zonder eiwitshakes. Lees het artikel “Ontdek dit Top Dieet” voor meer informatie.

Eiwitten voor de top sport!

Voor Top sporters zijn eiwitten ook belangrijk. Eiwitten helpen namelijk voor een (sneller) herstel van de spieren. Topsporters nemen dagelijks grote hoeveelheden eiwitten, omdat ze dit ook dagelijks veel verbranden. Veelal eten ze veel meer op een dag dan een gemiddeld mens. Want doet men dit niet, dan maakt het lichaam te weinig eiwitten aan en krijgt men afbraak van de spier opbouw. Wat natuurlijk niet gunstig is in de top sport.

Wanneer je veel sport heb je gemiddeld gezien 1.2 – 1.4 gram eiwit per kilo lichaamsvet per dag nodig. En wanneer je een kracht sport doet, zoals bijvoorbeeld body building dan heb je gemiddeld 1.7 – 1.8 gram eiwit per kilo lichaamsvet per dag nodig. Dat is een verdubbeling van de reguliere 0.8 gram per dag bij een normaal leven.

Je begrijpt dat eiwitten nu belangrijk zijn, en hoeveel je dagelijks nodig hebt. Ook heb je geleerd dat wanneer je wilt afvallen of aan top sport doet, de eiwit inname kan gaan verschillen.

Wil je meer tips ontvangen? Schrijf je dan geheel vrijblijvend in op onze nieuwsbrief. Dit kan je doen door rechts van deze pagina je naam en e-mail adres in te vullen. En op de knop “Schrijf me gratis in” te klikken. U krijgt dan van ons een bevestiging mail, waar u even op de aanmeld link dient te klikken. Let op deze e-mail kan ook in uw spam-box terecht zijn gekomen.

Deel dit Artikel!

Vond je dit een nuttig en of informatief artikel? Deel hem dan via Facebook, Twitter of Google+. Onderaan dit artikel staan de deel/like buttons. Klik erop, en deel dit artikel met al je vrienden en kennissen. Alvast bedankt!

Laatst aangepast opdinsdag, 11 maart 2014 08:30
  • Beoordeel dit item
    (1 Stem)
  • Gepubliceerd in Eiwitten
  • Lees 10202 keer
Log in om reacties te plaatsen
terug naar boven