Volg eiwitdieetwijzer.nl via Facebook, Twitter of Google+ en maak kans op een gratis dieet!

Wel of geen Koolhydraten tijdens dieet!

Wel of geen Koolhydraten tijdens dieet! - 5.0 out of 5 based on 1 vote
Bij veel diëten word er gezegd dat het beter is dat je de koolhydraten in jouw dieet juist vermijdt. Echter blijkt dit helemaal niet per se nodig voor een gezond dieet. In een gezond dieet gaat het namelijk om een juiste balans van eten en drinken. Dus ook een balans in het nuttigen van de juiste koolhydraten tijdens jou dieet. In dit artikel vind je alle informatie over koolhydraten en waarom je deze toch echt zou moeten nuttigen. En vooral hoe je het beste met deze brandstof om kunt gaan!
 

Waarom zijn de juiste Koolhydraten belangrijk!

Voor een optimale gezondheid, is het van belang dat je alle belangrijke koolhydraten of ook wel de brandstoffen genoemd tot je neemt. Ondanks het feit dat veel diëtisten beweren dat een dieet prima zonder koolhydraten kan, zijn koolhydraten niet per definitie slecht voor je. Sterker nog, in de meeste gevallen is deze stof juist erg goed voor de gezondheid. Koolhydraten zijn namelijk een belangrijke bron van jodium, foliumzuur en Vitamine B1, stoffen die bijdragen aan een gezonde levensstijl. Als je plots geen producten met koolhydraten meer tot je neemt, kun je een tekort opbouwen. 
 

Andere voordelen

Niet alleen voor de belangrijke stoffen zijn koolhydraten goed voor je. Ze zorgen ook voor een betere concentratie, aangezien het bloedsuikergehalte dan weer op niveau is. Daarnaast zorgen koolhydraten voor een goede stoelgang, want koolhydraat cellulose zorgt ervoor dat de darmen beter in beweging komen. Bij een gebrek aan koolhydraten kun je te maken krijgen met langzaam werkende darmen of zelfs een vervelende verstopping. Beide zijn niet ten behoeve van de gezondheid van jouw darmstelsel. Nog een goede reden om niet geheel te stoppen met het eten van koolhydraten.
 

Producten met koolhydraten

Het meest gehoorde argument tegen het nuttigen van producten met koolhydraten is dat ze zorgen voor een te hoge waarde van insuline in het lichaam. Echter is het nuttigen van een normale hoeveelheid producten met koolhydraten niet gevaarlijk, maar in grotere hoeveelheden is het minder goed. De bekendste producten met koolhydraten zijn aardappelen, pasta’s, brood en andere graanproducten. Daarnaast bevatten ook veel groenten, fruit en peulvruchten koolhydraten. Koolhydraten ontstaan door het biologische proces fotosynthese, waardoor uiteindelijk glucose ontstaat, wat weer wordt opgeslagen in bijvoorbeeld zetmeel.
 

Snelle koolhydraten

Doorgaans zijn de producten met koolhydraten niet slecht voor je, met name groenten, peulvruchten en brood hebben een belangrijke voedingswaarde. Echter zijn er ook koolhydraatrijke producten die je beter kunt vermijden, of waar je in ieder geval niet te veel van moet nuttigen. Hieronder vallen onder meer diverse snoepjes, koekjes en de frisdranken. Hoewel deze producten gegarandeerd snel energie leveren, zijn deze pieken erg ongunstig voor je lichaam. Deze soort koolhydraten worden ook wel snelle koolhydraten genoemd. Deze koolhydraten heb je niet nodig voor de algemene gezondheid en kunnen dus geschrapt worden als onderdeel van jouw dieet.
 

In geval van diabetes

Het effect van het nuttigen van producten met koolhydraten is weliswaar bij iedere persoon anders, maar met name mensen met diabetes moeten oppassen dat zij niet te veel koolhydraten binnenkrijgen. Diabetes ontstaat bij een te hoog insulinegehalte, want suiker kan alleen worden opgenomen dankzij deze stof. Bij te veel glucose wordt er buitenproportioneel veel insuline aangemaakt, waardoor je uiteindelijk diabetes kunt krijgen. Als je patiënt bent, is het dan ook verstandig om weinig tot geen producten met koolhydraten te nuttigen. Om toch belangrijke stoffen binnen te krijgen die vooral in koolhydraten zitten, zoals kalium, kun je beter producten als groenten, melk en koffie nuttigen. Met name kalium draagt namelijk bij aan het verlagen van de bloeddruk.
 

Letten op calorieën

Hoewel calorieën een slecht imago hebben, zijn calorieën bij een voedzaam dieet essentieel. Een teveel aan calorieën is uiteraard niet goed, maar een onjuiste verdeling van de afkomst van die calorieën is ook slecht. Het beste is als je ongeveer de helft van de calorieën uit koolhydraten haalt, minimaal 45 procent. De rest kun je halen uit bijvoorbeeld eiwitten en vetten. Op deze manier hou je je dieet in balans.
 

Voor alle informatie

Wil je meer weten over hoe je een gezonde levensstijl kunt ontwikkelen met behulp van het juiste dieet? Dan zit je goed op deze site, want hier vind je alle benodigde informatie over koolhydraten, eiwitten en vetten. Door middel van deze informatie kun jij op een verantwoorde manier werken aan een gezonder lichaam, waarbij je het ideale gewicht zal bereiken.  Schrijf je vandaag nog in op onze nieuwsbrief voor meer tips over het eiwitdieet!
Laatst aangepast opzondag, 24 april 2016 15:59
Meer in deze categorie: « Afvallen zonder JoJo effect!
Log in om reacties te plaatsen
terug naar boven